Politia inchide 12 centre de apel frauduloase si aresteaza 21 de suspecti
Agențiile de aplicare a legii au închis 12 centre de apeluri telefonice frauduloase în Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo și Liban, responsabile pentru mii de apeluri înșelătoare zilnic.
Zeci de ofițeri de poliție germani, cu sprijinul a sute de colegi din alte țări, au efectuat numeroase raiduri pe 18 aprilie, identificând 39 de suspecți și arestând 21 de persoane.
Au confiscat, de asemenea, probe, inclusiv dispozitive de stocare a datelor, documente, bani și alte active, în valoare de aproximativ 1 milion de euro.
Operațiunea a produs și dovezi electronice esențiale, care se așteaptă să identifice alte centre de apel și potențiali autori de fraude.
„21 de persoane au fost luate în custodie în această zi de acțiune sprijinită de Europol, care a demontat o rețea criminală responsabilă pentru înșelăciunea a mii de victime folosind diverse moduri de operare,” a declarat Europol.
„Cartea de joc a apelanților varia de la apeluri false șocante de la poliție, fraude convingătoare pe investiții până la înșelăciuni de dragoste sfâșietoare.”
Cunoscută sub numele de „Operațiunea PANDORA,” această acțiune comună a forțelor de ordine a început în decembrie 2023, când un casier de bancă din Freiburg, Germania, a devenit suspicios față de un client care a încercat să retragă peste 100.000 de euro în numerar.
Ulterior s-a descoperit că suspectul era implicat într-o înșelătorie cu ‘fals ofițer de poliție’ și a fost raportat poliției reale, care a împiedicat victima să dea banii înșelătorilor.
Polițiștii din Freiburg au arestat escrocii, al căror număr de telefon fusese identificat ca fiind în spatele a peste 28.000 de apeluri frauduloase în 48 de ore.
Începând din decembrie 2023, peste o sută de investigatori germani au interceptat și monitorizat conversațiile în timp real de la multe dintre centrele de apel ale rețelei criminale.
Cu ajutorul Parchetelor din Freiburg și Karlsruhe, ei au securizat peste 1,3 milioane de conversații și au blocat 80% din toate tentativele de fraudă financiară.
Ofițerii de poliție au monitorizat până la 30 de conversații simultane de diverse lungimi, prevenind pagube de peste 10 milioane de euro.
„Apelanții frauduloși se dădeau drept rude apropiate, angajați ai băncilor, agenți de servicii pentru clienți sau ofițeri de poliție. Folosind o varietate de tactici de manipulare, aceștia își șocau și înșelau victimele, deposedându-le de economii,” a adăugat Europol.
„Variind de la promisiuni false de câștiguri la loterie, oportunități de investiții, cereri de colectare a datoriilor, fraude cu carduri preplătite sau apeluri șoc, escrocii au vizat neîncetat următoarele lor potențiale victime.”
Anul trecut, poliția a demantelat, de asemenea, mai multe centre de apeluri în toată Europa, controlate de o organizație criminală implicată în fraude de investiții online (cunoscute și sub numele de escrocherii cu criptomonede ‘tăierea porcului’).
Investigatorii estimau la acea vreme că victimele germane pierduseră peste 2 milioane de euro, adăugând că victime din alte țări din întreaga lume (de exemplu, Elveția, Australia și Canada) au căzut, de asemenea, în plasa înșelătoriilor.